sâmbătă, 20 septembrie 2008

Tabăra de "Educaţie civică democratică", Agapia, 1-5 septembrie 2008

În perioada 1-5 septembrie 2008 a avut loc la Liceul teologic „Sf. Parascheva” din Agapia tabără de dezbateri „Educaţie civică democratică” sub egida ISJ NEAMŢ, a Consiliului Local TÎRGU NEAMŢ şi a PRIMĂRIEI TÎRGU NEAMŢ. Amfitrionii acestui eveniment au fost profesorii Elena Preda şi Emanuel Balan care au coordonat activităţile sesiunii. Printre obiectivele acestei acţiuni s-au numărat: promovarea unei culturi a democraţiei şi a drepturilor omului şi formarea unor atitudini şi valori conforme cu obiectivele educaţiei pentru cetăţenie democratică.
Concepte cheie precum „libertate”, „justiţie”, „egalitate”, „demnitate umană”, „non-discriminare”, „democraţie”, „cetăţenie”, „drepturi şi responsabilităţi”, „interdependenţă şi solidaritate”, „stat de drept” s-au regăsit în cadrul dezbaterilor sesiunii. E levii s-au familiarizat cu modul de funcţionare a instituţiilor democratice şi cu instrumentele naţionale şi internaţionale de protecţie a drepturilor. Printre capacităţile solicitate în cadrul dezbaterilor s-au numărat: comunicarea activă, gândirea critică, cooperarea, interacţiunea şi rezolvare paşnică a conflictelor, participarea şi organizarea unor activităţi sociale, promovarea şi apărarea drepturilor omului, la nivel local şi la nivel global. Atitudinile şi valorile promovate au acoperit un spectru larg de la responsabilitatea faţă de acţiunile proprii, preocuparea pentru dezvoltarea personală şi schimbare socială până la justiţia socială, dorinţa de a activa pentru idealurile libertăţii, egalităţii şi a respectului pentru diversitate. Educaţia pentru cetăţenie este considerată, pe plan european, ca prioritate a reformelor educaţionale. Aceasta este văzută ca instrument al coeziunii sociale, bazată pe drepturile şi responsabilităţile cetăţenilor. De asemenea, reprezintă o dimensiune majoră a politicilor educaţionale în toate ţările europene. Astfel, se poate spune că educaţia pentru cetăţenie este un scop educaţional, dirijând sistemul de învăţământ către un set de valori comune, cum ar fi: diversitatea, pluralismul, drepturile omului, justiţia socială, bunăstarea, solidaritatea.
Programul de dezbateri şi prelegeri a fost completat în mod fericit cu activităţi recreative precum vizitarea unor obiective turistice, programe culturale, foc de tabără, paint-ball ş.a.
Sperăm că astfel de acţiuni să devină o tradiţie astfel încât toţi factorii implicaţi să se familiarizeze cu noţiunile de educaţie civică democratică.